Ikut AiTotYati

13.3.11

Contest Cintai Alam Sekitar

sayang alam sekitar tak?
ape? tak sayang? kite mesti sayang alam sekitar.
Ai jalan2 jumpa pulak kontest kat blog encik amar ni. nak join klik sini





langkah-langkah untuk menangani pencemaran alam sekitar pada pendapat Ai:




1. melentur buluh biarlah daripada rebungnya - didik anak2 drpd kecil supaya tidak buang sampah dan sayang alam sekitar.




2. kuatkuasakan undang-undang- selalu kita akan nampak papan tanda 'dilarang buang sampah' tapi kat situlah yang paling banyak sampah dibuang. huh, rakyat Malysia tapi mereka tak faham bahasa malaysia sbb tiada penguatkuasaan.




3. wujudkan sistem pembuangan yang terancang- contohnya penubuhan Indah water tu mmg bagus utk merawat sisa kumbahan. maka takdelah alam akan tercemar.




4. banyakkan kempen sayangi alam sekitar~ kempen yang diadakan di tv, radio, internet akan dapat menyemaikan semangat cintakan alam sekitar pd rakyat malaysia.




5. banyakkan dan murahkan kenderaan hybrid~ kome pun tahu kenderaan ni lebih mesra alam. kalau banyak dan murah, maka penggunaan petrol dapat dikurangkan seterusnya mengurangkan pelepasan karbon ke udara.




6. jangan merokok~ wohooo marah perokok2 ni karang. bukan ape, selain asap rokok tu menyeksakan dada kita, puntung rokok yg dibuang oleh perokok juga bersepah2. contoh senang boleh tgk kat trafik lite. sambil2 korang berhenti tu cuba tengok kat pembahagi jalan yg ade trafik lite tu. sampah yg paling banyak adalah puntung rokok.

7. gunakan alat2 elektrik yg menjimatkan penggunaan tenaga elektrik. ` skrg ni dah banyak alat2 elektrik seperti air-cond, peti sejuk, mesin basuh yang gunakan sistem inverter. jangan kedekut nak bli jika dgn menggunakannya boleh selamatkan alam sekitar. mcm Ai, guna air-cond yg ade inverter.




ok dah banyak ni. akhir sekali terimalah foto Ai dengan alam sekitar. 




foto diambil berlatarbelangkan pantai beras basah, di langkawi kedah.
memang biru mata hitamku. 
pantai best giler!!!

2 comments:

  1. Terima kasih sebab join..... Cantik gambar

    ReplyDelete
  2. @AMMAR YASIR

    terima kaseyh singgah sini.

    moga2 ada tuah saya

    :D

    ReplyDelete