Ikut AiTotYati

19.3.11

SYARAT BARU KAD KREDIT

bagus!!! Ai puji sangat tindakan Bank Negara Malaysia ni. mereka kuatkuasakan syarat baru untuk miliki kad kredit. takdelah nanti ramai yang muflis sbb hutang kad kredit atau lebih popular kad plastik. ke duit plastik?



syarat baru kad kredit:

1. had pendapatan individu mesti RM 24 000. dulu RM 18 000- memang patut sangatle. sekarang semua barang dah naik. kalau gaji setakat RM1500 tu tak payahle pakai kredit kad. bahaya!!!

 2. had 2 kad kredit sahaja drpd 2 bank pengeluar jika pendapat mereka RM36 000 atau kurang- dulu Ai ada  4 kredit kad tapi sekarang memang ade dua je sbb senang nak pantau online dan senang nak bayar.

3. had kredit (limit kredit) tak boleh lebih 2 kali ganda pendapatan bulanan pemegang kad- yang ni memang sangat logik. untuk elak belanja berlebihan. macam Ai, limit kredit utk CIMB kredit kad ialah RM 12 000. pergh kalau tak kuat iman mmg swipe saje weh!!!


dan kalau kamu ada lebih daripada 2 kredit kad sila terminate ye. maksimum boleh ade 2 saje. berita penuh klik sini

haaaaa? berapa banyak kad kredit plastik ni kamu ade?

14 comments:

  1. kad kredit boleh buat org muflis... huhuhu, takowt! [tp guna jugak]

    yat, ada tag... hehe

    ReplyDelete
  2. salam

    tak ade!


    saya puas dan rasa gumbira menyaksikan en.suami saya potong kad kredit dia.

    depan mata saya [pegawai bank potongkan, dengan gunting]

    ReplyDelete
  3. Kalau ikut syarat baru ni saya tak layak ada kad kredit sebab tak memenuhi kriteria huhuhu

    ReplyDelete
  4. @Za Nans
    kite ade sebab nk guna masa emergency, kan kan?

    hehehehe

    tag sudah dibuat. sok publish

    :D

    ReplyDelete
  5. @Irtiyah

    wslm,

    hohoho. Ai potong sendiri kad kredit tu.

    peace

    ReplyDelete
  6. @Yunus Badawi

    pinn pinnn.

    ala YB mmg le tak memenuhi kriteria sbb keje sendiri lagi masyuk maaa

    ReplyDelete
  7. @PUANSTOBERI

    bagus kekda, teruskan.

    jangan terpengaruh dengan tawaran2 merepek kredit kad.

    eh alamak tapi Ai ade. kehkeh

    ReplyDelete
  8. Nantikan kesimpulan yang saya buat tentang tindakan Bank Negara ini di dalam entri blog saya esok..

    ReplyDelete
  9. aku penah cuba try test nak apply.. tapi tak respon2.. takpe.. mungkin Allah tau takut aku tak mampu nak bayar..kekeke

    ReplyDelete
  10. @Lieya
    pakai cash lagi bagus. ada duit beli. takde duit diam-diam sudah

    :D

    ReplyDelete