Ikut AiTotYati

30.10.09

TAMPARAN WANITA

my expectation terhadap pelajar ialah apabila loceng telah berbunyi dan aku menuju ke makmal applied science untuk proses pengajaran & pembelajaran (P&P):

1) pelajar2 telah beratur di luar makmal. setidak-tidaknya jika tidak beratur pun telah menunggu di luar makmal.
2) bersedia dengan buku2 & latihan yang telah dibekalkan. latihan hendaklah telah siap.

namun perkara yang berlaku pada selasa & rabu yang lalu telah betul2 menguji tahap kesabaran aku.

SELASA
aku memang telah bersedia menunggu pelajar utk proses P&P yang seterusnya di makmal applied science. namun sudahlah pelajar lambat. mereka lagi mau main2 gelak ketawa senda gurau. di saat-saat akhir menjelang spm ini aku hanya fokus pada latih tubi. pelajar2 telah kuberikan kertas soalan dari negeri-negeri lain sementelaah subjek applied science merupakan subjek baru dan pertama kali pelajar2 ambil utk SPM.

pada hari itu kebetulan gerak hati aku nak cek kertas soalan trial smtpc yang telah kuberikan pada pelajar minggu lepas. sebelum ini aku hanya beri nasihat jika mereka tidak menyiapkan latihan itu. tapi pada hari itu, aku betul2 naik darah (woih bukan darah tinggi ok). apabila hampir semua pelajar tidak membuat latihan itu. mungkin mereka beranggapan yang aku akan berbincang dengan mereka, then dapat jawapan. tapi bagaimana nak bincang jika mereka tak buat latihan itu? wahhhhhh aku pun ape lagi....

pap1 pap2 pap3 pap4 pap5.................................................................pap33.

haaaaaaitu ialah bunyi tamparan wanita tgn aku utk mereka. tamparan yg aku bagi bukanlah dengan hayunan tgn aku tapi sekadar tap manja pada pipi. yang best tu, sebelum tampar aku tanya dulu pada pelajar:

"awak nak saya tampar ke tempeleng?"

pelajar senyap tunduk. mesti dia pikir apelah cikgu ni bagi opsyen pun wel wel je. tampar dengan tempeleng tu kan sama je. hahaha

"awak tahu kesalahan awak?" (saje bagi kaler merah tanda marah..hahahaha)

pelajar angguk dan pasrah. bersedia....

maka aku pun bagilah pap!

tamparan itu sekadar sentuhan di pipi. setelah selesai memberi hadiah kepada pelajar, aku buat pengumuman dalam makmal,

"jika ada pelajar yang tidak berpuashati boleh lapor pada mak ayah awak. tapi semua kesalahan awak saya dah catat dalam buku ini"

iye... aku ada satu buku catatan kecil berwarna hijau. dalam tu semua adalah buku kesalahan pelajar2 beserta tarikh, masa & sebab. aku berani cap jempol tak hendaknye mereka repot sama bapa, nanti kena sepak. hehehe. buku itu adalah rujukan jika ada parents datang tak puashati aku tunjuklah bukti yang berapa kali anak mereka tak siapkan kerja rumah.




RABU
hari itu kelas lain pula. peristiwa ni lagi best. aku tengok di makmal applied science tiada kelibat seorang pelajar pun. jadi aku terus ke kelas mereka yang terletak tidak jauh dari situ. pemandangan yang jadi habuan mata aku:

1) ada pelajar sedang membaca suratkhabar.
2) ada pelajar sedang bergosip2.
3) ada pelajar sedang tidur!!! (gile ke ape baru 7. 30 pagi dah mengantuk!!!)
4) ada pelajar sedang baca majalah.

aku sergah mereka dan bersuara, "naik sekarang!!!!" (pergh ringkas dan padat)

aku suruh mereka beratur sambil menunjukkan kertas trial smtpc. aik sama gak. kertas 2 langsung tidak dibuat. maka langkah meng 'pap' pelajar seramai 26 orang telah berlangsung utk sekelian kalinya. dan hari itu mereka gigih menyiapkan kertas soalan itu.


KESIMPULAN
aku tidak berniat dengan sengaja nak memberi tamparan wanita pada mereka. aku betul2 nak menyedarkan mereka bhw sekarang sepatutnya dah spm fever lagi 19 hari dowh!!!

dan aku betul2 nk menyedarkan anak2 bangsa aku sendiri!!!! anak bangsa aku yang semakin lupa diri. haish (maka kata tak baik mengeluh.....)

3 comments:

  1. you can sustain you hot & cold moment cikgu tot!

    *tabik spring*

    ReplyDelete
  2. huih.. bagus la ko.. aku yang dengan budak kecik pun kekadang aku tak sabo.. kalo budak besar.. tak tau la apa jadik..

    ReplyDelete