Ikut AiTotYati

13.9.09

RAYA DI MANA?

raya di kampung la! sini tempat aku cari rezeki.

kami satu daerah. one way journey. nak balik rumah aku haruslah lalu rumah hubby dulu. jadi memang selalunya jika balik kampung wajib mesti bermalam di rumah hubby dulu. i tak kisah jenab. i dah biasa. lagipun i nak jadi isteri solehah.

sebab kalau aku balik kampung dan terus ke rumah mak aku, maka haruslah aku tadah telinga dengar leteran mak aku. mak aku cukup mementingkan hati besannya (bukan besen, harap maklum ye). kadang-kadang aku buat lawak beritahu mak yang aku tak singgah rumah mertua. lalu mak aku jadilah macam mak singa. hihihihihi. sebab mak kata, anak perempuan haruslah ikut suami lepas kahwin (mak, dah hampir 4 tahun kahwin ni pernah ke aku ikut orang lain? ~loyar buruk :P)

tahun ini adalah raya kali keempat. ikut perkiraan, turn raya di rumah mak aku. tapi aku tak kisah. aku dah cakap dengan hubby. malam raya dan pagi raya pertama harus kat rumah hubby. lepas dah salam2 kat rumah mak hubby baru balik beraya di rumah mak aku. owh kenapa? aku taknak dah jadi macam insiden masa raya tahun kedua. insiden ape? takpelah aku simpan sorang2 je.

jadi maksudnya balik kampung sabtu ni terus ke rumah aku dululah. letak barang dan bergotong-royong di rumah aku. kemudian lepas maghrib atau isyak baru bertolak ke rumah mak hubby. mak aku pasti bekalkan lauk pauk bertingkat-tingkat. hehehehe.. tak sabar nak makan daging masak manis. ish, puasa ke tak ni?

5 comments:

  1. Salam

    selalu saya bergilir. Walaupun sama negeri tapi perjalanan 3 jam antara rumah mak saya dan mak dia.

    Tapi tahun ni, rasa tak nak balik rumah mak saya pulak. Tapi kena balik... walaupun lewat petang raya ke dua. Sebab masih ada mak dan abah. rindu diorang.

    ReplyDelete
  2. wes.. ku lagi berminat nak tau kesah raya tahun ke2 itu..
    lalala.. i kan suke gossip! hihiks

    ReplyDelete
  3. ntah dapt jumpe akak ntah tk..
    sapik dtng mst akak da balik..
    huhuu
    aper pn selamt hari raya...

    ReplyDelete
  4. jangan lupa dtg umah aku ye.. wajib tau.. :)

    ReplyDelete
  5. salam,

    irtiyah~ berhati2 di jln raya yer.

    ayanli run~ hahahaha. lupa lak nk gossip ms hari tuh.

    fique~ nk duit raya dtg masa akak adelah!!!

    rieya~ jemput datang rumah aku, rumah mak aku n rumah mertua aku. hihihih

    ReplyDelete