Ikut AiTotYati

8.1.10

SENYUMLAH SENYUMLAH

lepas P&P aku bergegas ke opis. tak gegas pun mcm biasa jalan pengantin :D
spt yg aku plan telah dpt jumpa bos hr ni. lps diskusi bos suruh terus je amik brg. sampul surat 4oo keping n setem. tapi setem aku kena beli sendiri. dah amik duit dr peti tunai. setem kena bli kt pos opis 330 keping... iye 330 keping. aku kan cikgu multi tasking.... kenalah proaktif. oh tujuannye? nak pos surat pengaktifan sms sekolah. tau jelah pelajar2 ni. bagi surat tu pd mereka tp tak sampai nye pd penjaga. so aku cdgkn pd bos utk pos direct ke rumah mereka. bos setuju. so next week aku minta tlg studentlah utk isikan surat dlm envelope dan tampal setem. alamat pelajar maka kena pas pd guru kelas spy minta tlg pelajar tulis alamat mereka sendiri. hihihihihi. tapi guru jgn bagitahulah apa isi dlm sampul tu. if not ada pelajar yg sorok lak surat tu if dah tiba di umah mereka nanti.

ok berbalik cerita psl setem. aku decided nk ke PP AK je. aku masuk tekan number keluar 1231. aku tgk kt kaunter baru nombor 1210. gile lama nak tunggu. aku nk beli setem je. so aku tanya pd kaunter jelah. mana tau tetiba mereka takde stok, buang masa je aku wait lelama.

lps kerani kaunter tu kata ade maka aku pn nak carik port duduklah. aku nampak kerusi paling belakang dekat dgn dinding tu kosong. aku pn ddklah tepi seorg wanita. cantik menarik tertarik kau mmg tembam (nabil pinjam ayat heh). aku senyum pd org tu. die senyum pd ku jua. tiba tiba...

dia: nombor brp? (die senyum)
aku: 1231 (sambil balas senyum)

dia hulurkan kertas nombor gilirannya pada aku. tertera 1224. aku yg tak paham pun cakap,
" takpe, dah amik ni"


dia: takpe ambillah. kwn saya dah tlg saya tadi.


aku kan spesis yg suka terkedu.... so senyum, ambil kertas dan ucap terima kasih. perempuan itu terus berlalu (agak misteri bagi aku)


maka setelah menanti hampir 20minit turn aku pn tiba.


satu dua dua empat kaunter 1 (style bunyi kaunterlah :P)


aku kan jalan pengantin maka jalanlah aku macam pengantin. hihihihihi. dahle aku duduk hujung cni, kaunter hujung cna. kalaulah boleh aku berlari. kerani pos tu macam terkejut je bila aku sebut, "setem 30 sen 330 keping"

dia ulang, "330 keping ke 30 keping?"

aku senyum dan katakan, "330 keping cik"

hulur note rm100 dapat baki rm1 (yelah takkan dapat baki rm50 pula)

dia bagi aku 330 keping setem. aku kira kt tepi kaunter lepas tu aku fikir. ni nombor aku yg asal ni nak bagi sape ni? dan kemudian aku mula memandang ke arah penonton dlm tu (org2 lain dlm tulah).

aku mula senyum. aku terus menuju ke arah seorg wanita cina.

aku tanya, "nombor berapa?
dia jawab, "1245"


aku hulurkan kertas nombor aku sambil berkata, "ambillah"
dia terkedu tapi tangan mengambil kertas tu sambil berkata, "TQ ya"
aku senyum, "u r welcome" sambil berlalu keluar.


misteri tak?


soalan: kenapa aku pilih perempuan cina?
jawapan: sebab dia yg balas senyuman aku masa aku dok scanning kt kaunter tu. hihihihihihi. senyum itu sedekah. kan dah dapat nombor giliran yang lebih cepat gitu. jadi senyumlah senyumlah ahai cik mek molek :D

2 comments:

  1. ye ye aku mmg suka.. senyum itu sedekah...macam masa aku g genting aritu.. abg aku senyum kat chinese yang dalam kereta.. tetiba dia berenti.. kasi kitorg tiket skyway...sebab diorg malas nak beratur nak naik skyway..rezeki..rezeki..hehehe

    ReplyDelete
  2. haaa betul betul... kan dah untung kan?

    ReplyDelete