Ikut AiTotYati

4.4.13

GIGI GERAHAM: PROSES PENYEMBUHAN

pada 22 mac 2013 Ai telah selamat cabut gigi geraham belakang. cerita di sini
saje nak kongsi perkara-perkara yang Ai buat sewaktu penyembuhan lubang cabut gigi geraham tu.

cabut jumaat tapi denyutan luka itu masih terasa hingga selasa minggu depannya. sabtu adalah cuti sekolah dan petang sabtu itu lepas enJekjek blk dari kem terus kami bertolak balik ke rumah. plan asal nak balik masa weekdays tapi enJekjek ada meeting Rabu minggu depannya. oleh kerana enJekjek letih maka Ai offer diri untuk drive kereta padahal sendiri pun lubang gigi masih sakit. tapi Ai gagahkan juga.

singgah shah alam hantar barang Vantage pada MIL dan SIL. dinner di situ dan Ai minta garam dari SIL sbb Ai baca satu artikel ni better kumur2 dgn air garam 24jam lepas cabut gigi. actually benda ni dah lama kot diamalkan tapi bila ada research maka boleh pakai la teori kumur air garam untuk menyahjangkitan. Ai ada juga tanya pada kawan Ai yg jadi dentist tu dia pesan jangan kumur2 better kemam2 manja sahaja air garam tu. so mmg Ai kemam2 saje.then jam 9.30malam pecut balik kampung sabak bernam. oh masa ni yang drive ialah enJekjek.

di rumah bonda Ai, pagi bonda buat nasi goreng so Ai gigih la makan. denyutan tetap masih terasa. petang tu attend kenduri kawan baik (oh adiknya yg kwen). Isnin pagi kami bertolak ke UKM KL sbb nak jumpa kawan Ai yg dentist tu. Ai buat RCT gigi depan dengan dia. so bila tengok di x-ray masih belum sembuh sepenuhnya lagi lesion pada gigi depan tu. petang tu terus pergi ke shah alam rumah baru SIL. oh MIL sekeluarga ada di SA utk bantu proses pindah barang itu.

di shah alam, memang terasa denyutan makin kuat. oh masa jumaat dan sabtu Ai hanya makan bubur nasi. tapi bila ramai2 macam tak syok je makan bubur nasi so sebukla juga nak makan makanan yg org bergigi normal makan. malam tu Ai makan fish and chip. balik dari makan mmg dah tak boleh tahan denyutan makin sakit. Ai try cari painkiller tapi rupanya tertinggal di rumah melaka. so malam tu lepas kumur dengan air garam Ai terus tidur. pagi selasa masih terasa sakit. petang tu lepas asar kami bertolak balik ke melaka.

masa di melaka denyut2 tu dah makin hilang. tapi kadang2 timbul juga. dentist dah pesan jangan sibuk nak rasa lubang cabut tu dengan lidah tapi biasalah manusia, yang dilarang tu lagi nak buat. oleh kerana gigi geraham paling belakang yang dicabut maka Ai tak dapat nak lihat di cermin. cuma yang pasti Ai rasa dengan lidah lubang semakin kecil. alhamdulillah.

tapi sehingga hari ini Ai hanya gosok manja2 bahagian2 yang berhampiran dengan lubang cabutan tu. dan untuk gigi bersebelahan lubang tu Ai floss dan gosok dengan kain lembut je. nak berus takut terkena lubang cabutan tu.

ok itu sahaja. bye

2 comments:

  1. I nih takot nk jumpa dr gigi....ngeeee..... Tapi raa nk kena visit dentist nih....dah start sakit kepala balik dah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhu klu lubang blm bsr better tampal. Mana2 yg patut cabut baik cabut. Skt gigi ni mmg x nlh tahan

      Delete