Ikut AiTotYati

11.8.10

SALAM RAMADHAN GENERASI BERKUALITI


Assalamualaikum dan salam sejahtera Ai ucapkan kepada semua pembaca.

mula-mula haruslah mengucapkan selamat berpuasa ye. kad raya puasa di atas telah direkacipta oleh boipren ganteng encik suami tersayang. tapi ada orang yang tak segan silu gunakan foto itu di fb sebagai profile picturenya. agak2lah sikit sebab dah nyata dan jelas terpapar nama kami Jek dan Tot kalau nak pakai pun ape salahnye bagi kredit pada en suami ku. minta izin ke. haish

Ai ingin meminta maaf jika ada salah dan silap sepanjang bergossip berblogging. sama ada yg sengaja atau tidak ye. dan Ai maafkan segala salah silap yg kamu lakukan samada sengaja atau tidak. jangan simpan di dalam hati nanti hati cepat rosak (^_^). marilah kita sama-sama meningkatkan amalan kite. sebenarnya bukan pada bulan puasa sahaja tapi kalau boleh teruskan momentum itu selepas ramadhan.

bercakap mengenai bulan Ramadhan ini, satu fenomena yang telah menjadi trend kebiasaan dalam masyarakat hari ini ialah fenomena melebih-lebihkan solat terawih dan berbuka puasa.

oh bukan pasal tak boleh solat tarawikh tapi masyarakat skrg macam lebih teruja nak lakukan yang sunat daripada yg wajib. dan yang paling ketara ialah lebih teruja nak solat sunat terawih drpd melakukan solat yg wajib. mungkin sesetengah orang tidak spt yg Ai katakan. Ai kata kebanyakannye. kamu jangan nak terasa jika tak bukat ye :p    sbb bile Ai tanya pd pelajar, kebanyakannya akan tidur semula lepas bersahur. kalau dah tidur lps sahur maka solat subuh terlepas. tapi pada mlmnya pula sibuk nak terawih.

ade jugak fenomena lain, oleh kerana berbuka di luar maka terlajak makan sehingga solat maghrib terlepas nk dikerjakan. tak sempat solat maghrib katanya. tapi sibuk nak pergi solat terawih. ish, kalau boleh kita kerjakanlah yang wajib serta yg sunat. baru  meningkatkan amalan namanya.
penulisan ini juga adalah untuk peringatan diri Ai.sama-samalah kita saling ingat menginagtkan.

kalau nak cek kite berdisiplin atau tak, masa kita travel adakah kita akan menunaikan solat atau hanya biarkan waktu solat meninggalkan kite.

apalah ertinya puasa jika tidak bersolat.
renung-renugkan Rukun Islam.

Rukun Islam 5 perkara, marilah kita menunaikannya.

selamat berpuasa!!!!

4 comments:

  1. sape yg pakai gambar wat profile fb wes?

    ReplyDelete
  2. nak guna boleh tapi mintalah izin. tak salah pun. sbb tu usaha buat sendiri bukan amik dari mane-mane. penat aku join perah otak jadi penasihat tak berbayar. so bila kita nampak orang guna foto tu tanpa kebenaran asmalah mcm org pinjam kereta kita tanpa pengetahuan kita dan pandu sesukahati (^_^)

    ReplyDelete