Ikut AiTotYati

24.8.10

CUCI MATA lagi dengan nasi dagang kari ikan

kalau pandai cuba teka ape tu...?


oh ini bukan nasi  hat tapi nasi dagang. 
hehehehe juadah berbuka pada hari ahad gtu



mentang-mentang bulan puasa asyik nak letak entry pasal makan je. heheheheheh

yang ni pula ape?




yaaaaa ini adalah nasi dagang dengan kari ikan. 
bayangkan ni kami berdua je makan dan habis waktu berbuka tu juga. 
hehehhee. kami memang pemakan kuat makan.





motif gambar? 
tu tu bunga ros gubahan kedua Ai buat.
ada bakat semulajadi rupanya Ai ni.


saje nak buh resepi nasi dagang yang Ai tanya daripada bonda. lenkali takyah tepon bonda lagi. hehehehe. asal nak buat nasi dagang tepon mak. tepon mak pasal nak buat nasi dagang.


RESEPI NASI DAGANG BONDA SAEMAH - untuk makan 2org saiz kami

1 pot beras nasi dagang
2 pot beras pulut
sesudu kecil halba
400 ml santan (guna santan serbuk buleh or santan kotak buleh kalau malas nak perah santan ori)
sedikit garam

cara membuatnya:
1. cuci dan rendamkan semalaman beras nasi dagang , beras pulut dan halba.
2. kukuskan kesemuanya selama 40minit - pengukus hendaklah dilapik dengan daun pisang yang amik belakang umah je.
3. kecilkan api, keluarkan beras2 itu dan gaulkan dengan santan yang telah dicampurkan dengan sedikit garam.
4. setelah itu kukuskan semula selama 30 minit. 
5. padamkan api dan buh dalam mangkuk buh pulak dalam pinggan dan makan. ngeee


untuk kari ikan Ai guna serbuk akri HPA dan ikut je resepi kat belakangnye tu dah malas nak menaip ni
kehkeh




kesian, eh sekian (^_^)



5 comments:

  1. Salam AiTotYati.

    Mujur buka blog ni waktu malam. Kalau tak mesti tergugat iman bila tengok makanan tu.

    ReplyDelete
  2. lieya~ hahahaha mmg sengaja nk kasi ko terliur

    YB,
    kehkeh. siang pun pe salahnye cuci mate je. hehehe

    ReplyDelete
  3. pst2..
    macam nk request ko gubah sejambak utk satu hari di bulan september wohaa!

    ReplyDelete
  4. nuril~ skrg sudah ade 4pasu gubahan rindu puisi syahdu. haaaa aku tahu aku tahu hari ape... :D

    errr buleh nyanyi skrg ke?

    ReplyDelete