Ikut AiTotYati

30.8.10

CUCI MATA dengan MEE GORENG & CUCUR UDANG MONTEL TOT & SAMBAL PECAL SAEMAH

jeng jeng ye Ai mmg suka start ayat dgn jeng jeng :P



masih dalam kepanasan


oh apakah yang samar-samar itu


sape pernah makan cucur udang dengan sambal pecal?
aku & enJekjek. bagaimana dengan kamu?


inilah dia juadah berbuka semalam. teringin punye pasal buat jugak cucur udang yg montel-montel ni dengan mee goreng. enJekjek panggil cucur udang tot sempena nama chef yg buat ni


mehle Ai tulis resepi. Ai punye resepi sume main sudu-sudu je.

RESEPI CUCUR UDANG TOT

18 sudu besar tepung gandum - senang kire guna sudu yg sama je
1/2 sudu besar ibu roti@yis
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil kunyit
2cawan air- kalau nak kira sudu gak jenuh la pulak
secekak daun kucai-bergantung pd tgn masin2 lah ye
10 ekor udang- mesti cuci dan toskan
(Ai guna senduk berdiameter 6cm sbg acuan cucur udang ni. so dapatlah 10keping yg montel-montel)

cara nak buat? senang je

campur semua bahan (kecuali udang) dan biarkan selama 20minit.
dah kembang, panaskan minyak mesti deep fry okeh.
masukkan aduan adunan dalam acuan dengan seekor udang di atasnya.
ceraikan bini adunan yg dah agak2 lekang tu dari acuannya dan goreng seperti biasa.

resepi mee goreng? nanti lenkali. ni nk mandi nk g sekolah. dah kul 6.20am ni.


semalam buka dengan cucur udang pun dah kembung2 perut. so mee goreng tu buat sahur pagi tadi je.
sambil makan semalam enJekjek panggil cucur udang tu montel.lepas tu dia kata, "ni cucur udang tot ni macam tuannye"
tu yang Ai bagi nama cucur udang montok montel tot tu. hehhehehe memang montel ok cucur udang tu. puas hati dapat makan dengan sambal pecal.





5 comments:

  1. oh ko buh yis..
    padan ar montok ops montel! wohaa

    ReplyDelete
  2. nuril~ monetl dgn kasih sayang :D

    enJekjek~ aade request utk ptg ni ke? :D

    ReplyDelete
  3. nanti datang umah aku jangan lupa bawak ye..hahahaha

    ReplyDelete