Ikut AiTotYati

8.6.10

SO NOW IT MAKE SENSE

Ai memang hairan. selalunya. kenapa Ai je yang mesti rasa & lalui? kwn2 lain takde pun.


oh, apakah yang Ai alami? Ai sering rasa terkena renjatan jika berada dalam bilik beraircond di mana jika Ai sentuh kerusi besi atau tombol pintu maka ai akan rasa seperti kerna renjatan. takpun jika Ai keluar dari kereta dan ingin membuka pagar rumah. sangat fobia utk tersentuh dgn bahagian kereta yg tiada lapik getak.

penjelasan:

Penyakit kedua ialah sakit tulang belakang cakera prolaps yang mana ceper tulang belakang yang terkeluar menekan saraf tunjang. Ia boleh menghasilkan renjatan elektrik yang dinamakan radiculopathy pada kedudukan badan tertentu.

“Dalam hal ini, renjatan elektrik biasanya berlaku apabila ceper tulang yang terkeluar menghala ke arah tepi. Jika terkeluar ke belakang atau ke dalam saraf tunjang ia boleh menyebabkan kebas dan lumpuh,” katanya. Jelas beliau, kondisi pergerakan ceper tulang ke tepi masih boleh dirawat dengan ubat -taken from kosmo. 

artikel penuh boleh baca di blog Ai yang lagi satu di sini 

oh ya. jika kamu kurang jelas tentang PID kamu juga boleh baca di blog Ai yg lagi satu di sini ye






2 comments:

  1. Salam.. ooo ada jenis2 rupanya. saya pernah rasa [beberapa kali] macam kejutan bila pegang troli pasaraya. Suami tak kena pula. Apakah? tapi hanya troli la.

    ReplyDelete
  2. wslm irtiyah,

    haaa btl btl troli pun selalu kena gak. lps tu fobia takmo pegang troli. klu dah usung gak kena trs pegang bhgn plastiknye. bhgn besi takmo.

    :D

    ReplyDelete