Ikut AiTotYati

Showing posts with label peugeot 206. Show all posts
Showing posts with label peugeot 206. Show all posts

29.4.13

ABSORBER PEUGEOT BESTARI 206

selamat hari isnin kepada pembaca budiman.
semoga minggu ini akan lebih baik daripada minggu2 sebelumnya.

Dalam entry Servis 80,000km Peugeot 206 Ai ada cerita yang absorber belakag kena tukar tapi postponed kerana tiada dalam stok. jadi pada jumaat 26/4/13 yang lalu Ai dah selamat tukar absorber belakang tu. berikut merupakan kos tukar absorber belakang:

harga seunit RM303.90 x 2unit(sepasang) RM547.02 (less 10%)
labour caj RMRM28.80 lepas less 20%
total termasuk tax RM577.55

haaa itulah kosnye ye. 

sebenarnya ada kejadian semasa Ai menunggu absorber ditukar.
Ai duduk dalam showroom berseorangan sambil membaca buku, bermain note 10.1 dan minum air milo (pelagi perabih la kan yg ade dlm tu. hihihi). tiba-tiba ade seorang acik datang duduk di kerusi depan Ai (meja yang Ai duduk ni bulat dan ada 4buah kerusi).Ai pandang acik tu dan Ai lemparkanlah senyuman. Acik tu pun mula bercakap gaya nak ajak sembang. Ai tak kisahla nak sembang takde masalah.

acik: servis kereta ke?
Ai: tak, Ai tukar absorber belakang.
acik: oo ye ke. which one is your car?
Ai: oh yang tu (sambil tunjuk 206 Ai. so Ai tanya pula kereta dia yang mana). kete acik yg mana?
acik: yang tu (sambil menunjukkan 208 latest edition).
Ai: oh kereta baru ye acik.
acik: ye kereta baru. kat melaka ni baru SATU BIJI YANG ADE WHICH IS MY CAR.
Ai: ooo ye ke.
acik: anak I keje di peugeot kl tu. yang ni kereta ketiga yang dibawa balik. I cuma tahu drive je.
Ai: oooooo
acik: I dh pernah drive 508, then mpvnye tu. banyaklah. you kerja mana.
Ai: Ai tak keje. masih belajar (betul pe, Ai tengah cuti belajar ni).
acik: ooo patutlah.

hehhehe Ai senyum je. patutlah ape? patutlah Ai hanya mampu memandu 206 sahaja?

sebenarnya dalam hati mood nak sembang takde sangat sebab 'kawan karib' datang bertandang. Ai layankan jelah acik tu walau dalam hati ada sedikit meluat dengan acik tu (hahaha blame hormone Ai ye). Ai berdoa cepatlah kereta acik tu siap sebab banyak lagi butir2 dalam perbualan dia yang gaya meninggi diri.

hihihi tak baik. hari Isnin dah ajak readers mengumpat org. saje nk share cerita sini.
Tq (^_^)


24.4.13

SERVIS 80000KM PEUGEOT 206

Ai nak buat servis untuk 80ribu km tapi meter baru tunjuk 76204km. Ai pergi seorang diri je.Jek kerja. Lagipun Ai dah biasa di servis centre ni.

abang singa naik tahta

Sampai di pusat servis peugeot jam 10pagi kelihatan banyak kereta menunggu. Ai terus jumpa encik hafiz selaku penasihat servis. Dia bagitahu Ai utk 80ribu km ni bajet dlm rm700 lebih. Tapi sebab ada kempen maka akan dpt less 20% untuk barang dan upah. Ai bagitahu juga yg brek Ai berbunyi dan enjin tak berapa pick up kalau daki bukit.

sedang Ai membaca buku (iye dah tau mesti lama so Ai bawa 4buah buku. gigih kan?) Hafiz bagitahu brek pad depan dh haus sangat sbb tu berbunyi so kena tukar kos lps less rm240++. Tu baru brake pads. Cek punye cek speaker kiri pecah(rm70++) dan absorber belakang bocor(rm600++). Agak2 brp kos servis kali ni?
minyak hitam sedang diflush keluar dari enjin
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;

saja bagi dot dot sebab Ai baca buku sambil habiskan air milo kat peugeot centre ni. iye deme ada sediakan complimentary drinks. Ai hanya perlu tekan, ambil dan minum. sepanjang menunggu abang singa diservis 2kali Ai pergi tandas dan habiskan 2cawan milo panas (itu pun nak cite ke? heee sebagai kenangan gtu :P)

oh berapa RM terbang untuk servis kali ini?

tukar minyak hitam RM196 (no less)
seal RM 4.72
oil filter RM 35.12
air filter RM70.72
spark plug RM114.00 (no less)
cooling liquid 5 litre RM 61.28
pollen filter RM58.40
brake pads RM197.76
remove-refit brake pads RM28.80
service level c- RM62.40
loudspeaker (left side) RM55.36
deposit absorber RM100

yang takde tulis no less to barang yang diberi diskaun 20%. peugeot centre malim ni tengah ada kempen ape ntah so customer layak untuk dapat less 20% bagi parts tertentu dan labour caj. oh total semua ialah RM984.56 plus service tax 5% menjadikannya RM990.05

haruslah kan tak bawa cash money banyak2 jadi tadi leret dan menang sahaja. oh absorber takde stok jadi Ai kena tunggu barang sampai barulah hafiz akan call Ai untuk beritahu bila boleh dipasang.

p/s: semua angka yang ditunjukkan adalah untuk rujukan Ai dan mungkin pembeli kereta peugeot pada masa depan.

p/s: entry ini ditaip di Peugeot service centre malim, Melaka di kala menunggu bestari 206 peugeot diservis untuk 80ribu km dan telah dischedulekan penerbitannya.

11.11.11

50638 11/11/11 11:11

amboi main entry angka2 je hari ni?



ce tengok ce tengok





saje nak abadikan tarikh 11/11/11 pada jam 11:11 pagi

10.9.11

sepi

Lama tak update. Ai sdg melalui fasa baru kehidupan.
Now servis encik singa.lps ni singa la yg akn byk menemani.
Life goes on.

Gmbr sengaja ambil begitu utk hide no plat.hihi
Published with Blogger-droid v1.7.4

20.11.10

CANTEK TAK AI? part 2


cerita tentang CANTEK TAK AI part 1 ade kat sini

boleh jadi juga ini satu hobi captured angka kt jam dlm kereta.
takpela kan?



kesian, eh sekian (^_^)

12.11.10

CANTEK TAK AI?

ini entry perasan.
hahahaha

sebenarnya dah 2minggu sume auto published entry2 dlm blog ni.
so tajuk sepatutnya "Rajin tak Ai?"

saje nak kongsi angka yg tertera dalam Cik Peugeot 

cantek kan angka tu?
banyak lagi sbenarnya ade dok dalam folder mypictures lappy ai ni.

nanti kite share share lagi ye

so tajuk entry ni ialah, "cantek tak no,bor dlam peugeot Ai?"


kesian, eh sekian (^_^)

31.5.10

HAZARD... HAZARDOUS?

hari ini setelah melalui 2kali kesedihan Ai dapat 3kesedihan.

satu kesedihan ialah pengetua kami akan berpindah ke Putrajaya.
kedua kesedihan ialah kawan sepanitia akan berpindah ke negeri sembilan (ok ok Ai faham Ai akan ambil alih kelas dia. macam tak biasa ajar form 5, kan?  last year buleh pulun 4kelas form5. kalau tahun ni diberi lagi kelas kawan Ai yg berpindah tu akan jadi 3kelas. Insyaallah kalau niat ikhlas buleh dapat result yang gemilang!!! )

tamat kesedihan satu & dua. mari ai cerita kesedihan ketiga.


ok gambar pertama itu ialah foto Ai memfoloow hubby ke... ke... ke... ke bengkel kereta. begini ceritanya...

setelah belum tamat majlis di sekolah Ai dah minta kebenaran keluar  ke GH utk fisioterapi. biasalah setiap isnin mmg Ai akan ke sana. sewaktu Ai berhenti di satu lampu isyarat, Ai telah meletakkan gear neutral. normallah kan if berhenti letak gear neutral. dan apabila lampu isyarat bertukar hijau maka Ai cuba nak masuk ke gear D tapi hamek kau gear tak mahu masuk. kejung keras kalau Ai tarik juga mahu patah kot. oleh kerana jalan itu menuruni bukit maka Ai hanya lepaskan brek tangan sahaja. masa ini Ai tidak panik cuma tertanya-tanya gaklah kenapa my baby pijot ni meragam. umurnya baru 1tahun 1bulan beberapa hari maka logiklah panggil baby, kan? cuma orang belakang Ai dah hon tak puas hati kenapa kereta Ai lambat bergerak macam siput.

Ai segera memikirkan cara terbaik dan Ai terus je bagi signal kiri sambil menekan pedal brek. tangan Ai terus je menekan lampu hazard yg terletak di tengah dashboard tu. Ai segera mematikan enjin kereta. dan kemudian on semula enjin. tapi gear tetap tidak mahu beranjak. Ai lihat jam pukul 1pm lebih. maka otak ligat berputar. Ai memutuskan menelefon hubby walhal tahu dia di sekolah. Ai tak kira telefon jugak. perjalanan pulang hubby mengambil masa lebih kurang 30minit jika tak jem tapi sbb tengahari maka jem maka jgn mimpilah dia akan sampai on the dot. maka Ai fikir lagi nk telefon sape lagi. Ai telefon bengkel kereta pijot ni (selaku pengedar dan tempat servis rasmi). telefon dgn harapan dia bagi tips tapi ko tahu jelah cha ya nun alif ni pk bisnes je. die suh Ai tepon insurans suh tow ke bengkel dia. cibai betul. opsss mencarut sorry. so Ai tepon kwn sekolah yg ade kereta sama mcm Ai (ok 2org saje ade kereta pijot ni di sekolah maka haruslah saling tanya menanya). tapi kwn pun tak pernah alamai perkara mcm tu so Ai dah mati kutu.

oleh kerana tersadai di tepi jalan tengahari buta dengan tidak beraircond maka ketiak pun melengas muka pun sama. tetiba Ai teringat nk sorok handbeg dan laptop. ko tau jelah kan tengahari buta sebelum ape2 jadi baik Ai sorokkkan brg2 berharga. ok walaupun, lokasi kejadian tidak jauh dari IPK Melaka tapi perasaan takut tetap ade. maka Ai berdoa dan terus berdoa. Ai biarkan enjin mati adelah kot dlm 10minit gtu. peh mmg sauna walaupun tingkap dibuka. well Ai tahu mmg banyak mata memandang tapi utk tolong Ai, tidak mungkin!!!  dan akhirnya setelah 5kali percubaan gear berjaya di tolak ke posisi D.

maka Ai selamat tiba di rumah. lps mandi solat terus ke bengkel. so foto pertama tu adalah kejadian mengekori hubby Ai ke bengkel pijot. foto yg seterusnya my baby pijot ditinggalkan di bengkel. mungkin satu, dua atau 3 hari blm dapat dipastikan. sangat sedih krn haruslah bangun lebih awal krn hubby akan hantar ke sekolah maka tak dapat tidur lebih lama. ngeeeee


ini foto lain pula. foto pada bulan lepas.. eh ke  dua bulan yg lepas... Ai selisih dgn hubby masa Ai nk g facial. masa ni hubby blk lewat sikit oleh krn appointment tu awal maka tidak buleh tunggu hubby. masa ni Ai di lampu isyarat tgh stop hubby pula dari jalan bertentangan masuk. yang kelakr tu masing-masing nampak kereta masing-masing kemudian sebuk nak telefon masing-masing maka talian masing-masing tidak dapat ditembusi. lps tu masa selisih buleh pulak main jelir-jelir lidah cuma tak dapat nk buat muka penyek kat cermin kereta. muka penyek? alalaaaa yg mcm penyekkan muka kat cermin tingklap tulah...hahahahaha



oh yg kamu nampak itu adalah side mirror kereta Ai. cuba kamu lihat awan dan pemandangannya. cantikkan? subhanallah.

best ape blm ada anak maka buleh keluar suka suka hati. lps ni nk cerita pula psl movie. 3hari kami tgk 3movie di cinema. ngeeeee. tapi selalu jugak dlm satu hari tgk 2movies di cinema. kire bajet marathonlah.. hehehehe...... walau apepun Ai sayang hubby Ai.

12.4.10

AKU, DIA & MEREKA

 pagi2 org bsr tepon beritahu Ai kena ke pjbt yg bsr sikit utk proses kumpulkan data.ok takde masalah.
call je driver shuttle maka vroooommmmm. Tepat jam 11.30pagi Ai minta mereka ambil. sampai tpt keje trs mkn, call org2 berkenaan & log out kt thumb print.

hubby Ai mesej beritahu tak dapat nk hantar ke GH utk fisioterapi. sbb KM tak sampai2 lagi kt tpt keje dia. Ai dah rasa mcm nak meradang. sbb selain hubby kena jumpa dgn KM, dia juga kena hantar anak2 buah ke tpt berlangsungnya program yang jauh di satu tempat.

Ai bengang. selain letih sbb kena pergi ke pjbt yg lebih besar tu, faktor sakit pada bahagian kiri Ai juga mempengaruhi emosi. Ai telefon lagi hubby. Ai racun dia. tapi hubby skema. Ai racun lagi. tapi kami takde kata putus. sebab ape? sebab Ai putuskan talian telefon. Ai terus je pecut Pijot Singa Biru balik ke rumah. emosi masa tu- bengang dgn hubby sendiri.


masa nak bukak gate umah dapat mesej lagi dari hubby. hubby tukar plan yg dia akan bw anak2 buah dia tu ke umah utk solat. kemudian bw sekali ke GH hantar Ai fisio, drop Ai kt GH then trs hantar anak buah. lepas settlekan hal anak buah, hubby akan  pick me up dr GH.

dalam hati Ai kata, bagus plan racun berjaya.

harus ingat, family always come first, bukan kerja. mujur hubby tukar plan, if not mmg Ai tak tegur- merajuk konon.


kalau Ai sihat & carik parking pn tak susah kt GH tu tak mengapa. ni nk carik parking je 20 minit lebih. kalau parking jauh mahu Ai kena menapak. tambah lak PID tu sedang menyerang dgn agak teruk. nak kata salah postur, dah jaga dah. nak kata tak pakai besi, dah pakai dah. Ai tak tahu.

oh mungkin sebab bengang tadi ditambah pulak dgn soalan cepu emas yg kena masa kat kantin semasa Ai sedang brunch (bekpas plus lunch) sebelum pulang ke rumah.


"ti, kau mmg tak nak mengandung lagi ke? bukan ko dah 30 tahun ke?"

dalam hati sumpah Ai kata, "sial punye soalan" sorilah Ai tgh sakit n dihambat kesibukkan.
Ai tarik nafas dalam-dalam kemudian jawab.

Dengan mulut Ai yang manis terlontarlah,
"ade kak, buat-buat tak jadi pulak. Allah belum nak bagi. Allah tahu saya tgh sakit ni. even skrg pun tgh sakit. kot akak boleh tolong mengandungkan then bg pd saya, aci tak?"

dia diam dan Ai dapat teruskan sesi makan tengahari dengan aman. Dengan akak sorang ni Ai tak pernah jawab pedas-pedas krn mengenangkan yg die tu dah hajah tudung labuh bagai (eh ai bukan anti hajah tudung labuh ok. Ai cuma tak berkenan dgn dia yg konon dah hajah umrah bagai tapi tak pernah nak faham perasaan org lain). dahle masa pergi ke pejabat yg lebih besar tu makanan tak disediakan. dahle Ai blm bfast lagi pagi tu. soooo ujian hari ini aku mcam gagal sikit. sbb keluar perkataan yg tak elok.


harharharhar... haru

28.8.09

PAPITUSULEM

"laporan barnes bertujuan untuk....."

itu adalah contoh soalan PTK semalam. selalu baca tapi aku lupa pula. sedangkan dalam link soalan PTK tu ada tanya. banyak lagi soalan yang aku dah jawab betul kemudian aku padam!!! jawapan untuk Dasar Sosial Negara sepatutnya III dan IV tapi aku padam aku wat I dan IV. uwaaaa adakah aku akan mengulang semula? entahle labu. ada rezeki ada. takde jawab semula. hubby aku lagi selamba, "ada ke dasar sosial negara?" (ceh nampak sangat tak tau?- eleh padahal aku pun dulu tatau wujud DSN tu sehinggalah aku amik PTK, huhu)

jadi selesai PTK hubby amik aku dan kami terus ke pets house bli ikan2 yg akan menjaga umah kami sepeningggalan kami balik kg (note: la ni dok menaip kt umah mertua) . saje aku round kat area kucing dan saje tanya price anak kucing.

"tauke, harga anak kucing ni berapa?"

"RM700"

terkedu jap aku dengar jawapan itu sedangkan kucing tu buleh je kalau aku nak kutip tepi2 jalan yang berkeliaran tu. maka aku tak hairanlah kalau kucing jiran depan umah tu RM5K (kalau kucing je RM5k ko agak2 la berapa harga perabot die? - ceh mengumpat pulak di bulan puasa - hahahhaha aku kan ade sindrom-tak-buleh-puasa ;P )

dah siap beli ikan sume kami pun ke mydin.

pilih barang-amik barang-bayar harga barang-balik umah-kemas barang-masuk dalam kereta-kunci umah-kunci pagar-masuk kereta-kereta bergerak sejauh 500m dah.

"abang dah tutup paip air? "

"ala abang lupa"

jadi dengan skill mahir hubby reverse je kereta (sgt malas nak u-turn)

-paip air pun ditutup- masuk kereta dan bergerak semula.

dah keluar tol ayer keroh dan dah melepasi R&R ayer keroh aku dok teringat kain pasang yg nak hantar tempah kt kg yang aku terlupa nk masukkan dalam kereta. tapi aku diam aje. takut nak bersuara (orang kata- jika dah keluar umah n patah balik - petanda tidak elok - ini orang kata - semua kuasa Allah).

tiba-tiba hujan lebat turun tatkala nak sampai exit simpang ampat. dan tetiba wiper 206 aku tersangkut di antara satu sama lain. dalam hujan yang renyai2 itu hubby cuba betulkan. tapi wiper bahagian driver tetap tak buleh bergerak. kaku macam batu (atau mungkin wiper kesejukan sebab hujan? )

oleh kerana wiper itu degil maka hubby amik keputusan untuk patah balik ke melaka untuk ke pusat servis. kami berpatah balik untuk kali kedua. sampai di pusat servis, mekanik pun buatlah ape2 yang patut. aku lak pergi ke opisnye. aku nak cek nape konplem yang aku buat 4bulan dulu masih belum diselesaikan. oh komplen itu pasal lampu kereta aku. patut kereta baru lampunya berkilat tapi lampu kereta aku macam kabur-kabur sikit. amoi tu kata nanti dia nak cek repot dulu (haaa masa ni aku dah %$#@*& kat amoi tu. bukan ape setiap kali datang tiap kali tulah nak kena tanya n tiap kali tu die akan jawab, "esok manager baru ada nanti baru tunggu die. (apekah?)
so tunggu jelah hari ini die akan call. jika tak call next week aku akan datang cna lagi.

selepas selesai kami pulang semula ke rumah.

hubby kata, "mujur ayang tak cakap dengan jiran kita dah tolak balik kampung. kalau tak kena gelak je,"

iye, masa nak bertolak tadi aku memang nak mesej jiran2 aku tapi ntah mengapa aku malas (biasanya aku akn mesej maklumkan kami pulang ke kampung). so untuk kali kedua aku harus berhadapan dengan pintu pagar dan pintu umah yang memang susah nak dibuka. hubby solat asar dan aku amik brg2 yang terlupa nak bawa tadi (tengok hikmah wiper rosak aku dapat amik kain pasang yang terlupa nak bawa tadi - jika tidak takde baju rayalah aku. huhuhuuh)

kami memulakan perjalanan dengan doa agar kali ini dipermudahkan dan dielakkan dari segala perkara-perkara yang tidak diingini.

sewaktu menuju ke kampung terdapat 2 kemalangan.
"kemalangan pertama membabitkan sebuah kenderaan pacuan 4 roda yang terbalik di jalan bertentangan manakala kemalangan kedua melibatkan kancil dan sebuah kereta (aku tak ingat kereta ape daa...). kancil di sini bukan binatang tapi kereta kancil ex850 ye. oh tidak pasti manual atau auto. sekian dari bilik berita"

weh weh nanti dulu. apa kaitan papitusulem dengan entri aku nih?

oh oh itu adalah satu nama tempat yang aku nampak pada signboard setiap kali nak pulang ke kampung. dan hingga sekarang walaupun aku dah berusia 28 tahun nama tempat itu masih menjadi misteri. aku taktahu adakah ia pantai, kebun atau istana atau ape sahaja. tak kisahlah labu. yg penting alhamdulillah kami selamat tiba jam 9.15mlm di umah mertua ku. wei ibu mertua ku bukan macam ibu mertua kassim selamat. ibu mertuaku amat memahami kami