Ikut AiTotYati

Showing posts with label SMM. Show all posts
Showing posts with label SMM. Show all posts

6.1.10

LALU AKU PUN TERKEDU

rutin biasa di sekolah. lepas P&P maka harus berkejar ke sana ke mari buat urusan2 lain. opss aku takdelah berkejar tapi berjalan dengan perlahan. pertanyaan mcm "lambatnye jalan?" tu dh biasa. aku senyum je. dalam hati lagi mau tanye ke? takkan aku nak berlari pula?

hari ni mengadap bos paling besar. siapa lagi jika bukan pengetua aku. tujuan mengadap nak endorsed surat panggilan meeting, fotostat then serah pd dia. semalam pun aku mengadap dia pasal borang SMM. esok aku dah plan mengadap dia lagi nak endorsed surat makluman sms sekolah pula. iye.. setiap hari aku kena bahagikan urusan2 tertentu sbb aku adalah penyelaras data smm, penyelaras sms sekolah, penyelaras... bla bla bla bla. next week aku dah plan utk mengadap psl makmal siber lak. uwarghhh hari2 ada agenda yg perlu diuruskan. so tadi lepas explain segala aku dah ready nak kuar dr bilik dia sampailah aku tanya pd bos,

"tn hj. kalau barang yg kite minta dari last year tak dapat. this year nak guna borang baru or guna je borang lama tu?"

aku saje tanya. if die kata guna borang baru takde masalah. aku isi je. then dia tanya balik,

"awak minta ape tu?"

aku jawab, "minta fail utk unit ICT. nak wat filing"

bos pun kata, "awak tunggu kejap" lalu dia pun terus keluar dari biliknya membiarkan aku terpinga-pinga. aku rasa hampir 10minit aku tercangak sampailah aku berkira-kira nak keluar je dari biliknya memandangkan urusan aku dah selesai. namun ada sesuatu membuatkan aku terkedu....

sila bayangkan: BOS KORANG MASUK KE DALAM BILIK DENGAN MEMBAWA 6BUAH RING FILE WARNA PUTIH SAIZ 2 INCI SETIAP SATU

aku terkedu. speechless.


bos tanya, "apa lagi yg awak minta tak dapat?"
spontan jawab, "disket"


bos keluar lagi dan masuk dengan sekotak disket.
bos tanya lagi, "ada apa2 lagi yg belum dapat?'

aku jawab, "takde tn hj. terima kasih tn haji" --> gaya macam budak kecik dapat duit jajan. hahahaha

sebenarnya, bos aku tu baru berkhidmat di sini start thn lps. so byk ragam yg beliau masih belum nampak. so thn lps masih dalam proses pembelajaranlah. thn ni maybe dia dah nampak bhwsanya org yg jaga stor @ yg uruskan barang2 yg kita minta utk kegunaan sekolah tu agak2 lemau (lemau di sini bermaksud mmg susah nak dapat barang tu sbb byk alasan dia bagi sampai kau jemu lalu kau guna je duit sendiri beli barang-barang tu). so aku rasa bos berang dengan perangai orang tu yg lemau (ti, tak baik burukkan orang. err tak... aku cuma nak terangkan keadaan nape aku boleh dapat fail n disket tu dgn spontan). tapi bagus gak kdg2 tanya spontan ni eh. terus buleh dapat brg tu. menarik :D

p/s: aku tau korang akan kata, heh ada pakai disket lagi kah? dah maju lah ti...
meh aku jawab, sebab nak buat proses import/eksport data sistem maklumat murid mmg guna disket. kite menurut perintah je....

7.8.09

KERJA BODOH????

situasi 1

tadi semasa aku sedang makan di kantin datang trio MAF. mereka join table dengan aku.
mereka mula berbual sesama mereka. aku macam biasalah hanya mendengar.

berbual

berbual

berbual

tiba2 A disakat oleh M&F sebab A dapat APC. si A yang tak dapat melepaskan diri tetiba memasukkan perihal aku dalam perbualan mereka.

A kata, "ala aku dapat APC pasal peningkatan dalam subjek **. bukan pasal aku buat KERJA-KERJA BODOH macam si **** buat.

aku tercengang. %&&*%%$#%$ - ni dalam hati aku ajelah.
ape kejadahnya aku diheret dalam konflik AMF ni?
apakah salah dan dosaku?

A kata lagi, "akak rasa kalau kau dah cukup 5 tahun mesti kau dapat punye. kau kan rajin" sambil memuncungkan mulutnya ke arah aku.
sumpah muncung tajam gila!!
dah le lipstik merah menyala.

dalam hati aku hanya bersabar. malas aku nak layan manusia macam ni. kamu nak lepaskan diri daripada disakat oleh kawan-kawan kamu tiba-tiba aku pula yang jadi mangsa.
apa kejadahnya semua ini?

aku minta izin sebab nak sambung buat kerja. sambil berlalu aku kata,

"ok kak, saya naik dulu ye. nak sambung key in data SMM. hari ini dah 7 ogos 09. data terkini pelajar nak kena hantar tiap awal bulan. itulah KERJA BODOH yang saya buat untuk sekolah kesayangan saya ini"

mereka tercengang.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
monolog aku:

jika ikutkan hati, memang aku tak nak buat kerja-kerja pengkeranian macam tu. apa core business seorang guru?

pandai pun kamu jawab. MENGAJAR!!!

tapi fenomena yang berlaku di sekolah sekarang ialah guru2 dibebankan dengan kerja-kerja sampingan yang digelar "KERJA BODOH" oleh si A itu.

ini bukan entri mengeluh tapi sekadar luahan. tolong jangan cakap "kerja BODOH"!!!

jika bukan kerana kerja bodoh tu pihak JPN tidak akan dapat data-data terkini pelajar, BTPN tidak akan dapat kad daftar harta modal, PKG tak akan dapat buat kursus di sekolah. tiada sebarang program akan berjalan di sekolah kerana setiap guru harus melakukan kerja bodoh seperti membeli hadiah, mengedit, mengemas kelas, mengecat dan sebagainya.

sila abaikan sahaja orang-oarang yang seperti itu!!

_______________________________________________________________________

Situasi 2

berlaku di kantin juga selasa baru ni. trio NAS ini memang terkenal dengan kelaseran dan tahap rileks yang tinggi. aku duduk di situ kerana meja lain sudah penuh. jika nak tau berita terkini hiburan sensasi duduklah dengan mereka. nescaya segala gosip2 akan terkeluar. dijamin!!!

si A berkata,
"korang tau tak ***** minta nak jadi guru cemerlang!! aku cakap kat dia. tak payahlah minta nak jadi guru cemerlang, cukup jelah jadi guru tingkatan cemerlang"

perbualan itu diikuti dengan ketawa yang berdekah-dekah.

monolog aku- kenapalah irihati sangat dengan ***** tu. biarlah dia nak minta jadi ape pun. memang berhak. apa salahnya. jika kamu taknak jadi janganlah kamu mempersendakan orang. alahai manusia manusia. tak boleh tengok orang senang.