Ikut AiTotYati

17.11.09

KARENAH BIROKRASI: SIAPA INGKAR PERINTAH

entri kali ini aku copy & paste dari blog hubby je. jika nak baca terus dari blog hubby klik sini. tapi kadang-kadang page tu lambat loading maka aku C&P cni.

apa itu birokrasi?

kalo ikut dlm wikipedia :
Birokrasi ialah sebuah konsep sosiologi dan sains politik yang merujuk kepada cara bagaimanapun pentadbiran melaksanakan dan menguatkuasakan peraturan-peraturan yang sah secara sosial. Pengurusan ini disifatkan dengan tatacara piawai, pembahagian tanggungjawab yang formal, hierarki, dan hubungan tidak peribadi.
Contoh birokrasi-birokrasi harian termasuk kerajaan, angkatan bersenjata, perbadanan, hospital, mahkamahkementerian, dan sekolah.


so, ape citer ni beb ???

alkisahnyer.... wife aku masuk spital kan... so dia dpt ler MC 10 hari. mengikut kata kerani sekolah dia, kena dapatkan pengesahan dr doktor kerajaan pasal dia dpt MC dr private hospital. aku pun memulakan 'endorsement hunt' aku. --> Aku admitted kat hospital pantai. bukan pasal banyak duit atau ape. tapi sebab aku guna insurans. insurans aku dan hubby sebulan rm600. jadi salah ke kami gunakan kelebihan yg kami ade? kalau org tanya kenapa banyak sangat spend pd insurans? aku jwb sbb aku belum ada anak. jadi ke situlah aku blanjakan duit2 aku. tambahan pula private hospital itu lebih hampir dgn rumah aku berbanding GH. lagipun aku ada bad experience dengan GH negeri ni. ko bayangkan masa hubby aku admit kat GH, sepatutnya kami layak kelas 1 tapi hubby aku ditempatkan di kelas 3. kawan aku yg baru bersalin, ditempatkan di wad telinga dan mulut. logik ke? kadang2 aku pikir sebab negeri ni ada bnyk private hospital maka pemerintah taknak naikkan taraf service GH kat cni. tapi bukan semua org mampu. pikir2lah!!! aku tak cakp GH negeri lain. aku cakap GH sini je ye. aku faham mungkin sbb ramai minta perkhidmatan tapi tak bulehkah besarkan n tambahkan kemudahan di GH ni? yelah aku bukan pentadbir tapi aku rakyat yg harus didahulukan. janagn setakat tagline je. wazup wazup?

situasi 1
kebetulan aku pergi hospital kerajaan wat medical checkup. so aku pun minta doktor yg aku jumpa utk endorse mc tu. dia mengatakan bahawa dia perlu tgk keadaan pesakit sebelum dpt mengesahkan MC tu.... SOOOO aku nk bw ke wife aku yg baru keluar hospital n lay down atas katil kt umah berjalan ke hospital semata-mata nk endorse MC ???---> kalau aku sihat sejahtera takkanlah doktor tu nak bagi aku mc sampai 10 hari kan? nak plak aku slipped disc. acaner nak jalan tu?

situasi 2
aku pun pegi le ke poliklinik kerajaan... jumpa doktor dh masuk dlm biliknye, dia tgk MC tue, lepas tu dia kata... dia xleh sign sebab dia kata xde report sekali. kalo nk minta endorsement kena ada report dr doktor yg rawat baru leh endorse. aku pelik jap... sebab last time aku dtg situ gak, dr yg lain, dia sign jer tanpa byk soal.... so skrg aku dpt 2 jawapan dari 2 dr yg berbeza... dia ckp kalo xcaya leh jumpa dgn bos dia... aku makin penin...---> haish karenah birokrasi bermula dah. masa bulan 6 hari tu kan aku admitted gak dan dapat mc yg panjang jugak. dr yg endorse tu sign je mc aku . maybe dr tu fikir takkanlah husbandnye yg datang minta endorsement kalau isterinya sihat sejahtera, logik kan?

situasi 3
aku pegi ke poliklinik yg dekat skt dgn umah aku. biler sampai kt kaunter jer.. dia trus kata x payah endorse sebab dlm pekeliling dh mention yang mengatakan MC tu x payah endorse. utk gvmt servant yg in patient treatment, kalo dpt MC kurg 90 hari... xperlu endorse. dia siap bg copy pekeliling tue... kalo korg xcaya... bley pegi kt website JPA, cek ni:

pekeliling perkhidmatan bilangan 2 tahun 2006, pindaan peraturan berkaitan penerimaan sijil sakit swasta untuk tujuan kemudahan cuti sakit ---> ok ini linknye. aku siap save dan print utk future reference lagi.

kt situ mmg dh mention xperlu endorse...


situasi 4
so, dengan berbekalkan copy pekeliling tue... aku pegi le skolah wife aku. beri pd kerani kt pejabat. dia ckp, mmg dia tahu pasal pekeliling tue. but still jabatan masih nak pengesahan dr doktor kerajaan. dia ckp dulu pernah sorg cikgu bg pd dia gak pekeliling tue. but still jabatan reject n masih nk endorsement... dia minta aku cuba dptkan endorsement... so kt sini saper yg dah mula langgar perintah pekeliling ??? reasonnya jabatan minta sebab, ada yg salah guna MC. ohh... come on laa... kalo dh org tue salah guna, amikla tindakan tatatertib pd dia... tu la gunanya peraturan.. ngaper lak nk hukum sumer org ??? --> ok kat sini my hubby dah jadi macam bola kena sepak kulu kilir. birokrasi betullah! kesian hubby aku, mr mamaku itu.

situasi 5
aku pun patah balik ler ke poliklinik tue... sama jer.... sampai di kaunter dia inform xpayah endorse... so aku pun explain ler... jabatan nk endorse gak... aku pun dh tunjuk pekeliling tue... dia kata dia try bw pi jumpa dr... dia kuar dr bilik n same answer... pastu dia kata... derang x tengok pekeliling ker ??? nk ingkar perintah ker ??? ---> aku rasa kakitangan poliklinik tu kena cakap pada kerani jabatan tu ayat ini. bukan pada my hubby. my hubby cuma buat apa yg org2 tu suh buat. huik.... sampe ingkar perintah... aduyai... aku makin penin... sign xdpt lagi... kena ulang alik dh almost seminggu pasal MC ni jer... sana tolak sini, sini tolak sana... mana aku nk pegi nie ???

saper yg x baca pekeliling... ???? salah aku ker setakat nk minta endorse jer... sampe jadi camnie... jabatan nk endorse... doktor x nak sebab ikut pekeliling... aku kt tengah2... tersepit... mana nk ikut nie ????

camnie nie ke rakyat didahulukan.... ????

6 comments:

  1. weh..GPK 1 aku n GB je skang yang rajin guna perkataan "INGKAR PERINTAH" ni..kekekke... aku pun tak paham... sebenarnya.. sapa yang salah.. sapa yang betul.. kalo kat situari aku pulak.. GPK1 kalo nak menegakkan dia punya keja.. kemain lagi pekeliling.. tp kalo cikgu2.. main suka dia je.. contohnya macam aku.. guru pemulihan tak boleh jadik guru ganti.. tp sbb nak penuhkan kelas2 dia yang cikgu nya takder.. boleh pulak aku menggantinya.. apa mau buat.. aku hanya mentimun... tunggu la bila mentimun dh jadik durian... aku lecek2 GPK1 aku tu..huhu

    ReplyDelete
  2. sebenarnya jika semua org ikut pekeliling tu, semua orang akan senag hati. betul tu cikgu pemulihan mana buleh jadi guru relief. aku ade baca pasal tu.

    dalam kes aku ni. skrg yg ingkar perintah adalah kerani di J** tu. dialah yg tak reti2 nak faham dgn pekeliling tu. kalau ikut pekeliling kan semua org senang. hubby aku takdelah jadi mcm bola. kerani kt sekolah takdelah risau mc cikgu2 kena tolak.

    ini kita namakan sebagai.... birokrasi

    ReplyDelete
  3. kak lieya; lecturer sayer betul2 suroh gune pekeliling if admin x ikot kan..

    kakti; we all pray for ur sake kakak. IA.

    ReplyDelete
  4. salam

    kesiannya.. dah la sakit. suami pulak kena berkejar2.

    ReplyDelete
  5. Aku rasa diorg kena gi kursus induksi lagik sekali la..kekeke...

    Thira : ha nanti dh jadik cikgu.. siap2kan pekeliling yang ada ye..kekeke

    ReplyDelete
  6. kes u ni dari tahun 2009 kan?? dont be surprise, i mengalami nya in the year of 2012 ni... karenah birokrasi sehingga sekarang.... the problem is with JPA... pekeliling yg dikeluarkan tk sama dengan pemahaman doctor dan laymen mcm kita ni... i went to 2 hospital kerajaan dan 2 klinik kerajaan... sampai sudah x boleh di endorse.... dem...

    ReplyDelete