Ikut AiTotYati

6.12.10

PEROKOK ITU MEMANG BODOH!!

Hai Hai,

uiiii mau kang Ai kena lanyak dengan para perokok ni disebabkan tajuk entry ni. eh kalau kamu perokok tapi kamu pandai tidak mengapa. meh sini Ai tunjuk sebab mengapa perokok-perokok yang bakal Ai dedahkan ini adalah mereka yang BODOH. ye memang mereka BODOH!!!

1. bodoh sebab tak menghormati hak dan privasi orang lain. macam dalam iklan karipap tu kalau kau tak suka karipap tapi ade orang sumbat gak kueh karipap tu kau marah tak?

2. bodoh sebab buat-buat buta dan konon tak pandai membaca. lihat foto di bawah dengan teliti. kejadian ini berlaku petang semalam ketika Ai dan enJekjek makan di sebuah restoren berhadapan kedai kain MIDAS.

 foto satu ini memaparkan sebuah keluarga yang duduk di belakang kami. bertentangan dengan mata pemuda berbaju belang yang merokok tu terdapat signboard larangan merokok. Pembaca juga dapat perhatikan dalam bulatan biru itu adalah papan tanda memaklumkan bahawa kawasan ini adalah zon bebas asap rokok. Ai telah dengan sengaja pergi ke signboard zon bebas rokok itu dan snap foto tersebut. foto adalah seperti di bawah.

papan tanda berbunyi: 
ANDA KINI BERADA DI ZON MELAKA BEBAS ASAP ROKOK. MANA-MANA BANGUNAN SEPANJANG JALAN INI ADALAH KAWASAN LARANGAN MEROKOK.

pemuda itu dan ayahnya (berbaju biru) turut merokok tanpa mempedulikan teguran seorang pakcik yang berada di meja sebelah kami. maaflah ye wahai pemuda Ai  mmg takmo blurkan muka kamu sbb kamu tak hormati hak dan sensitiviti kami insan yang tak merokok. dan kamu juga dengan sengaja membuat buta terhadap papan tanda yang ada di situ. 

oh dan ya, selang satu meja kami ada pulak sekumpulan wanita dan lelaki yang dengan sengaja merokok. tak dapat nk snap foto sbb tak bw kamera besar. 2 org perempuan melayu sundal itu sudahlah ketawa berdekah-dekah merokok pula. muka boleh kategori comel dan cun tapi sifat yang ditonjolkan sangatlah tidak sopan. dan itu melambangkan syarikat yang mereka wakili kerana mereka memakai uniform berwarna biru terang yang tercetak 'HEALTHY LIVING' di bahagian belakang uniform mereka. Untuk makluman, mereka adalah jurujual yang menjual peralatan memasak yang terdapat di dalam shopping compleks mydin. sbb Ai dah nampak perangai mereka yang tak senonoh tu, jangan haraplah kan nk dekat dengan booth kamu dalam Mydin tu.(mereka bukan staff mydin tetapi mereka buka booth dlm Mydin).

so tak salah jika Ai katakan PEROKOK ITU MEMANG BODOH!!

apa kata kamu?

11 comments:

  1. memang pon.. jgnkan cakap bodoh sb mrokok area salah, org ckp haram merokok pon, diorg still merokok.. Lagi la bodoh...

    Terbaru dari Asrol Mania:

    ~ Kecik-kecik Da Otak Bisnes | Anak Sape Ni?

    ~ Fogging / Semburan Aedes Tak Kena Pada Waktu | Apa Kata Anda?

    ~ 12 Kesilapan Kita Berblogging

    Jangan lupa follow..

    ReplyDelete
  2. bukan anti perokok.Cuma akak tak suka orang hisap rokok kat kedai makan.cam biadap.tak lalu makanlah, dibuatnya.

    ReplyDelete
  3. hm.. betulah kurang sivik.
    kalau adik nina, dah lama kena dush2..degil sangat

    ReplyDelete
  4. akak setuju sgt dengan kenyataan Ai tu pasal akak pun tak suka org merokok ni..sib baik hb akak tk merokok..

    ReplyDelete
  5. asrol mania,

    bodoh atau dungukah?

    betul2 bodoh sbb bakar duit. hmmm

    ReplyDelete
  6. kak ina mail,

    Ai juga bukan anti perokok. tapi Ai jadi anti pasal mereka tak hormat dan sensitif dengan orang sekeliling.

    kalau nk bunuh diri silalah bunuh diri sendiri. merokok kt umah sendiri bukan di tempat awam.

    ReplyDelete
  7. miss nina,

    yeee tiada kesedaran sivik dan buat-buat buta.

    ReplyDelete
  8. princess Nur,

    ye mujur jugak hubby kita tak merokok. kalau tak mahu je Ai menahan kepeningan sepanjang hari.

    huhuhu

    ReplyDelete
  9. bukan jerk bakar dwet.. bakar diri lam neraka tuh.. hahaha..

    ReplyDelete
  10. asrol mania,

    yaaa Ai shuke pernyataan itu (^_^)

    ReplyDelete
  11. anak sapa la ni.. teringat 2 minggu lepas.. pakcik basri meninggal.. malam tu ada tahlil.. sebelum tahlil duduk2 luar dewan.. pakcik basri dok merokok belakang anak buah basri.. budak tu pun sound direct je.. dia cakap org yang hidu asap rokok tu lebih teruk risikonya dari org yang merokok .. pastu aku tlg sambung.. alang2 meh la kita semua join merokok sekali.. terus pakcik dia buang rokok dia tgh hisap..kekeke..

    ReplyDelete