Ikut AiTotYati

6.6.10

KAD DEBIT VS KAD KREDIT

wah Ai rasa dah masuk dlm mood nak HIANNABE: Hari Ini Aku Nak Buat Banyak Entry.
dan ini adalah entry kedua dalam masa 1jam. muahahahahahahah. entry pertama klik sini ye

Ai nak berkongsi tentang pengurusan kewangan pula. dan topik pada kali ini adalah tentang penggunaan kad debit dengan kad kredit. jika kamu tak tahu apa itu kad debit & kad kredit. meh sini Ai kupaskan. definisi ini adalah berdasarkan pengalaman penggunaan Ai dalam kehidupan seharian.

kad debit
kad debit ialah kad yang akan menolak baki wang dari akaun simpanan anda. kad debit yg memudahkan urusan harian tapi kome kenalah shopping kat tpt2 mcm Mydin ke, JJ ke... senang cerita yang ade logo papar boleh bayar dengan debit kad. dengan kad debit  ini kome tidak perlu mengeluarkan wang dari mesin ATM. dan kome tidaklah dikatakn berhutang kerana wang utk pembayaran barang-barang akan ditolak TERUS dari akaun anda tanpa dikenakan sebarang caj. dan transaksi pd hari tersebut akan terus dipaparkan dalam online banking anda. takde float float eh. cuma dalam akaun simpanan kome tu kenalah ada RM yakni wang. contoh-contoh kad debit yang aku sendiri pakai ialah: (semua gambar ehsan dari en ehsan eh silap bapaknya iaitu en Google)

kad debit maybank- kad yang ini Ai selaluguna di Jaya Jusco.
sebab JJ setakat ini hanya terima kad ini. *kutuk: apelah JJ. koman betul

kad debit public bank- kerap digunakan di Mydin hypermarket ataupun JJ.
tapi selalunya kat Mydin le.

kad debit CIMB- kerap juga digunakan di Mydin dan tenpat-tenpat lain.
ngeeee

apabila kamu dah leretkan kad debit ini, sebelum duit ditolak dari akaun simpanan kamu maka kamu perlu memasukkan nombor pin akaun simpanan kamu. masa nak key in akaun simpanan ni pastikan kamu tutup@cover daripada cashier nampak ye. manalah tahu die ade komplot dgn kwn2 di luar. nanti kamu dah keluar dari banguann shopping, hanbeg kamu kena ragut n duit kamu dikeluarkan pula. ok ok Ai imaginasi melampau sikit. oh setelah masukkan nombor pin maka kite akan terima resit dan resit tidak perlu ditandatangani. ok habis cerita tentang kad debit. meh Ai story tentang kad kredit pula

kad kredit
dalam entry yg lama2 Ai ada terangkan camno nak guna kad kredit ni.
meh baca dulu pengurusan kad kredit di sini.

tapi rasanya tidak perlulah Ai jelaskan tentang kad kredit ni. rasanya semua orang dah tahu tentang kad kredit ini. 

nama glamer kad ni ialah kad hutang!!! ia dipanggil sebegitu rupanya kerana tuan punya kad yg dah swipe kad kredit tu akan kena bayar duit yg dipinjam dari bank pada tarikh yang tertentu. kad kredit ini juga mempunyai had yang akan menyebabkan tuan punya kad kredit mcm tak reti nak urus sbb tuan punye fikir die punye banyak wang. padahal itukan duit bank. apabila tuan punya nk bayar barang maka setelah kad kredit dileretkan kamu kena tandatangan resit pembelian tu. dan kamu buleh bayar pada bank selepas itu. adalah diingatkan kepada pemunya kad kredit, bayaran hendaklah dijelaskan sebelum tarikh matang yg ditetapkan setiap bulan krn jika tidak kamu akan dikenakan faedah yakni interest yg akan menyebabkan hutang kamu akn meningkat berganda-ganda.

kesimpulan
Ai lebih suka menggunakan kad debit kerana ia mudah dan tidak menyebabkan kita rasa berhutang. ada duit beli barang, takde duit kome duduk diam-diam. (^____________^)

2 comments: