Ikut AiTotYati

16.5.09

mydin MITC melaka

"ala kak, budak2 kelas ade yg tak bayar lagi," cikgu baru ni btau aku.

dlm hati aku napelah die ni tak boleh nk pk secara kreatif n kritis? cubalah pk kan alternatif cara nk kutip rm4 dr pelajar2 sbb nk gunakan duit tu utk beli fail applied science mereka. aku sebenarnya dh bosan dgn alasan cikgu baru ni. pd pendapat aku die ni agak2 lembab nk bertindak, die rasa sgt secure sbb die kamceng dgn bos panitia kami. aku telah ditugaskan utk beli fail even aku tak mengajar kelas f4 nih (tp skrg tgh mengajar sbb gantikan akak kesygn die tuh). aku dah berjaya mengutip rm drpd pelajar. so aku dah survey tempt baik punye nk bli fail tuh slps melakukan pemerhatian n penyelidikan.

so pd hari yg telah ditetapkan oleh aku, kami pn bergerak ke mydin mall. hari yg ditetapkan itu ialah pd jumaat jam 9.30pg (kami free masa tu-dh minta kebenaran ketua bidang dah). kami gerak dgn 2buah kereta. pembantu makmal bw nissan sentra die, guru baru bw saga baru die. aku tumpang je (nk bw bestari sah2 le fail2 tu dh cukup muat dlm kereta mereka yg besar2 tu)

perjalanan hanya mengambil masa selama 10minit. kami tiba di mydin mall mitc. setelah berjaya mencari parking kami pn melangkah ke dlm mydin mall mitc. kami terus ke tgkt 2 aras borong memborong. maklum jelah nk beli fail 3" sebnyk 262 buah. rege sebuah fail tu ialah rm2.90. aku dah puas usha kt kedai2 seluruh melaka ni. dalam satu kotak fail ade 24 buah fail berharga rm67.20. utk melayakkan kami membeli dgn harga borong itu kami telah meminjam silver kad member kepunyaan suami kerani opis kami. silver kad tu hanyalah utk org2 yg ade premis perniagaan. mcm kami ni ade kad mydin yg kaler biru tu aje.

so di sinilah adegan yg agak2 mencabar cara komunuikasi aku bermnula.

setelah membelek di situ kami cuma nampak 3kotak fail je. so aku pn panggil sorg pekerja mydin mall tu. aku pun berdialog.

"ada lagi tak fail ni? kami nk lagi 8 kotak"

"24, 24" pekerja tu jwb.

eh, die tak phm bm kot. aku tanya lagi in BI.

"we want 8 boxes more. do u have it?" aku tanya dgn penuh kesopanan n kesusilaan.

die masih menjawab," 24, 24." kemudian die tunjuk tanda haraga rm67.20 tuh.

kami dah stat konpius. then kwn aku tanya lak.

"kami nk lagi 8 kotak. ada tak?"

pekerja tu menjwb dlm bhs yg aku tak phm langsung!!! aku berpandangn dgn kwn2 aku. dialog mcm ala2 tamil gitu tapi lain sikit. sah die ni bangladesh!!! aduyai sepatah haram pn die tak phm.

kemudian die panggil lak kwn2 die. kami tanya dialog yg sama tapi terima jwpn yg sama. ade yg sorg tu lagi best. die boleh tunjuk kt bhgn lain. jenuh kwn aku ke bhgn yg die tunjuk tu tapi bukan fail tu yg kami nak.

dah puas berdrama kt ctu, aku tekad nk carik pekerja melayu. akhirnya jumpa sorg pekerja melayu. barulah kami dpt menjalankan proses mengira dan mengumpul fail2 tu. dan kemudian pekerja melayu tu siap tlg carik kt dlm stor simpanan die lagi.

so lps dpt tu kami trs byr n bergegas keluar. nk cpt2 balik sekolah sbb kami tak suka buang masa. masa itu emas beb (sorilah ye korg tak dpt nk pusin2 sbb aku mmg pantang nk buang2 masa ni sewaktu keje).

masa pekerja2 tu tolak troli ke tpt parking kerata. aku amik kesempatan tanya pd pekerja perempuan melayu tu. die mmg kata ramai dah komplen tapi pengurusan wat tatau. aku beranggapan mestilah mydin nk kurgkn kos. upah bangla kan lebih murah. tapi itulah mereka tatau pn bm or bi. bengong!!! mujrlah aku jumpa pekerja lelaki melayu tuh. klu tak mau lagi lama kt mydin tuh agaknye!!! aku rasa tak mungkin aku kan ke aras borong tu lagi klu tak kerana 262 buah fail 3" tuh!!!

0 komen terulung:

Post a Comment